Głównym aktem prawnym regulującym zagadnienia związane z zarządzaniem Kryzysowym jest ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 261 ze zm.), która określa organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego oraz zadania i zasady działania w tej dziedzinie, a także zasady finansowania zadań zarządzania kryzysowego.
Zarządzanie kryzysowe – to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Sytuacja kryzysowa – to sytuacja, która negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia
w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest wójt.
Do zadań wójta, w sprawach zarządzania kryzysowego należy miedzy innymi:
3. zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego
4. wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy;
5. zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
6. współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
7. organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Zadania z zakresu zarządzania kryzysowego wójt, wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego.
Natomiast organem pomocniczym wójta, w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego jest gminny zespół zarządzania kryzysowego powoływany przez wójta, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy, zwany „gminnym zespołem”.
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego wykonuje na obszarze gminy zadania przewidziane dla zespołu wojewódzkiego.
W skład gminnego zespołu, którego pracami kieruje wójt, wchodzą osoby powołane spośród:
W skład gminnego zespołu mogą wchodzić także inne osoby zaproszone przez wójta.
Wójt, zapewnia na obszarze gminy realizację następujących zadań:
Na terenie gminy Ełk Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego został powołany Zarządzeniem Nr 211/2020 Wójta Gminy Ełk z dnia 9 października 2020 roku w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. W jego skład wchodzą następujące osoby funkcyjne:
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego jest organem pomocniczym i opiniodawczo-doradczym Wójta Gminy Ełk służy do zapewnienia wykonywania zadań zarządzania kryzysowego.
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego działa w oparciu regulamin organizacyjny, który określa szczegółową organizację, zakres działania i sposób pracy Zespołu w czasie sytuacji kryzysowej, ogłoszenia stanów nadzwyczajnych, o których mowa w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej lub wprowadzenia odpowiedniego stopnia alarmowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo określonej jego części.
W przypadku wystąpienia większych nadzwyczajnych lokalnych zdarzeń Zespół wykonuje działania planistyczne i organizacyjne w celu zapobieżenia skutkom zagrożeń.
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego pracuje w trybie posiedzeń zwyczajnych lub doraźnych.
Posiedzenia doraźne zwołuje się w przypadku:
Posiedzenia doraźne można zwołać także w przypadku zorganizowania przez uprawnione organy ćwiczeń, treningów lub szkoleń.
Posiedzenia doraźne zwoływane są w trybie, miejscu, czasie oraz składzie określonym każdorazowo przez Przewodniczącego Zespołu. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, w razie nieobecności Przewodniczącego Zespołu prawo zwołania posiedzenia doraźnego członków Zespołu ma jego Zastępca, a jeżeli i to nie jest możliwe Inspektor ds. Zarządzania Kryzysowego.
W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, której nie mogą opanować działające profesjonalne służby, straże i inspekcje, Przewodniczący Zespołu lub jego zastępca może zwołać posiedzenie Zespołu w trybie natychmiastowym.
Szczegółowy zakres działania Zespołu obejmuje w szczególności:
W celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarzadzania kryzysowego, na polecenie Wójta Gminy może zostać uruchomione na bazie Stałego Dyżuru Wójta Gminy Ełk Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego wykonuje zadania określone w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym tj.:
Plan Zarządzania Kryzysowego Gminy Ełk, jest elementem planowania cywilnego, opracowano go na podstawie art. 5 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 261 ze zm.) oraz Zaleceń Starosty Ełckiego z dnia 8 marca 2021 r. do opracowania miejskiego i gminnych planów zarządzania kryzysowego.
Dokumentem tym wójt reguluje zasady realizacji zadań przypisanych mu w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.).
Plan Zarządzania Kryzysowego Gminy Ełk jest dokumentem sporządzonym na potrzeby funkcjonowania procesu decyzyjnego Gminy Ełk, w tym Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Gminy Ełk oraz innych uczestników tego procesu. Reguluje on problematykę zakresu udziału i odpowiedzialności poszczególnych podmiotów
w procesie zarządzania kryzysowego na szczeblu gminy.
Na terenie gminy Ełk największe zagrożenia stanowią:
Pozostałe zagrożenia nie mają wpływu na powstanie sytuacji kryzysowej lub występują tak rzadko, że nie uwzględniono ich w katalogu zagrożeń Gminy Ełk.