Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Na terenie gminy Ełk została powołana formacja Obrony Cywilnej Drużyna Wykrywania i Alarmowania Zarządzeniem Nr 221/2020 Wójta Gminy Ełk z dnia 26 października 2020 roku w sprawie nadania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do formacji obrony cywilnej Gminy Ełk – Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA).
Przeznaczenie i zadania formacji obrony cywilnej
Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA) przeznaczona jest do wykrywania i rozpoznawania zagrożeń, a także ostrzegania i alarmowania ludności oraz określania i analizowania sytuacji, przedstawiania wniosków dotyczących przedsięwzięć profilaktycznych i ratowniczych oraz sposobów ich realizacji.
Do podstawowych zadań DWA należy:
rozwinięcie posterunku wykrywania oraz alarmowania;
utrzymywanie ciągłej łączności z Powiatowym Ośrodkiem Analizy Danych i Alarmowania (POADA);
wydzielenie ze swego składu patroli rozpoznania skażeń;
prowadzenie rozpoznania skażeń i rozpoznania ogólnego;
prowadzenie obserwacji terenu;
pobieranie próbek materiałów skażonych, wstępne określenie rodzaju i stopnia skażenia oraz przekazywanie tych danych do analiz laboratoryjnych;
analiza sytuacji według danych z rozpoznania;
określenie warunków atmosferycznych w przyziemnej warstwie powietrza;
alarmowanie zagrożonej ludności z pomocą scentralizowanych systemów alarmowych, syren alarmowych oraz za pośrednictwem punktów alarmowania sołectw i zakładów pracy;
powiadamianie Szefa OC Gminy o zagrożeniach i wnioskowanie w sprawie ostrzegania ludności;
przekazywanie informacji o skażeniach, napromieniowaniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludności Szefowi OC Gminy.