Taksówka jest to pojazd samochodowy, odpowiednio wyposażony i oznaczony, przeznaczony do przewozu osób w liczbie nie większej niż 9 łącznie z kierowcą oraz ich bagażu podręcznego za opłatą ustaloną na podstawie:
a) taksometru albo
b) aplikacji mobilnej, o której mowa w art. 13b ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 180 i 209);
Wydanie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką udziela się na wniosek przedsiębiorcy złożony w formie pisemnej, w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Licencji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek strony. Wójt Gminy Ełk udziela licencji na obszar obejmujący teren gminy Ełk. Ważne! Dopuszcza się wykonywanie przewozu z obszaru określonego w licencji poza ten obszar, lecz bez prawa świadczenia usług przewozowych poza obszarem określonym w tej licencji, z wyjątkiem przewozu wykonywanego w drodze powrotnej lub w przypadku złożenia zamówienia przez klienta z innego obszaru.
Jeżeli wniosek jest poprawny i zawiera wszystkie wymagane prawem załączniki, w tym dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji i wypisu, organ gminy wydaje licencję oraz wypis/wypisy. Organ udzielający licencji, wydaje wypis lub wypisy z tej licencji w liczbie nie większej niż liczba pojazdów samochodowych określonych we wniosku o udzielenie licencji.
Wniosek niezawierający wymaganych danych i nieuzupełniony w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia wezwania, zostanie pozostawiony bez rozpoznania.
W przypadku uzupełnienie wniosku przez przedsiębiorcę termin jego rozpatrzenia biegnie od dnia wpływu uzupełnionego wniosku.
Termin:
Licencja jest wydawana bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca. Jeżeli sprawa jest skomplikowana, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy. W przypadku przedłużenia terminy załatwienia sprawy organ powiadomi o tym wnioskodawcę.
Miejsce:
Urząd Gminy Ełk ul. T. Kościuszki 28A w Ełku, parter, pokój 02
Godziny pracy: poniedziałek 10:00 – 18:00, wtorek – piątek 7:15 – 15:15
Kontakt:
Ewa Kaczerewska tel. 87 619 45 02, e-mail: e.kaczerewska@elk.gmina.pl
Urszula Jasińska tel. 87 619 45 03, e-mail: u.jasinska@elk.gmina.pl
Wymagane dokumenty:
- wniosek – wzór wniosku,
- oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy - osoby prowadzącej działalność gospodarczą, że spełnia wymóg dobrej reputacji, o którym mowa w art. 5c ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym – wzór oświadczenia,
- zaświadczenie o niekaralności z sądu opatrzone datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku, potwierdzające, że odpowiednio przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy, zatrudnieni przez niego kierowcy oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz wykonujące osobiście przewóz na jego rzecz, spełniają warunki, o których mowa w art. 5c ust. 1 pkt 4 lub w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
- wykaz pojazdów (jeżeli wnioskodawca wskazuje więcej pojazdów niż jeden) – wzór wykazu,
- kopia dokumentów potwierdzających brak przeciwskazań zdrowotnych i psychicznych do pracy na stanowisku kierowcy,
- kopia prawo jazdy,
- kopia dowodu rejestracyjnego samochodu lub pozwolenia czasowego z wpisem taxi,
- kopia dokumentów potwierdzających prawo dysponowania pojazdem zgłaszanym do uzyskania licencji, jeżeli wnioskodawca nie jest jego właścicielem np. umowa użyczenia, leasingu,
- wykaz osób zatrudnionych lub oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników – wzór oświadczenia,
- dowód opłaty za wydanie licencji,
- kopia świadectwa legalizacji taksometru lub dane aplikacji mobilnej, o której mowa w art. 13b ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 180 i 209),
- dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis),
- dowód opłaty za dołączenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwo 17zł (zwolnienie z opłaty występuje w przypadku udzielenia pełnomocnictwa wstępnym, zstępnym, małżonkom i rodzeństwu),
- do wglądu ważny dokument tożsamości przedsiębiorcy/pełnomocnika.
Należy przedstawić oryginały dokumentów do wglądu. W przypadku gdy wniosek, składany jest w postaci elektronicznej załączniki również składa się w postaci elektronicznej.
Opłaty:
wysokość opłaty zależy od okresu ważności licencji i wynosi:
- od 2 do 15 lat – 200zł
- powyżej 15 do 30 lat – 250zł
- powyżej 30 do 50 lat – 300zł
Za każdy pojazd zgłoszony we wniosku o udzielenie oraz wypis na ten pojazd pobiera się 11% opłaty odpowiedniej dla okresu ważności licencji (np. za udzielnie licencji na 15 lat wraz ze zgłoszeniem jednego pojazdu opłata wynosi – 222zł). Opłatę należy wpłacić na konto Urzędu Gminy Ełk Bank PEKAO S.A. numer: 76 1240 5745 1111 0010 4463 1674
Tryb odwoławczy:
Od decyzji organu stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem Wójta Gminy Ełk.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 8 września 2014 r. w sprawie danych i informacji, które przewoźnik drogowy obowiązany jest przekazywać do organu w związku z prowadzoną działalnością w zakresie przewozu drogowego;
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie wzorów zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów, zmiany: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 lipca 2018 r.;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków zwrotu części opłaty za wydanie licencji i wypisów z licencji w przypadku zawieszenia wykonywania transportu drogowego;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (zmiany: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.