Od 1 lipca 2011 r. organem ewidencyjnym działalności gospodarczej jest minister właściwy do spraw gospodarki, który prowadzi Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Ewidencja jest prowadzona w systemie teleinformatycznym na stronie internetowej www.biznes.gov.pl Ewidencja jest jawna. Wpisowi do CEIDG podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.
Udostępnianie danych z CEIDG następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Dane z CEIDG są udostępniane przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Zaświadczenie o wpisie w CEIDG ma postać dokumentu elektronicznego albo wydruku z systemu teleinformatycznego CEIDG www.biznes.gov.pl i nie wymaga podpisów.
Dane historyczne tj. dane przedsiębiorców, którzy zakończyli działalność gospodarczą przed 1 lipca 2011 r. są udostępniane przez organ gminy. Zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., nr 18, poz. 97 ze zm.), organem właściwym pozostaje organ gminy, gdyż ewidencje działalności gospodarczej prowadzone w gminach podlegają archiwizacji.
Wszelkie sprawy dotyczące działalności gospodarczej przedsiębiorca może załatwiać online na stronie biznes.gov.pl za pomocą Konta Przedsiębiorcy.
Działalność gospodarczą można założyć online na stronie www.biznes.gov.pl
Wniosek o założenie działalności gospodarczej, zmianę wpisu w CEIDG, zawieszenie/wznowienie działalności gospodarczej jak również wniosek o wyrejestrowanie działalności z CEIDG można złożyć w dowolnym organie gminy.
Wnioski CEIDG-1 przyjmuje Urząd Gminy Ełk, Wydział Organizacyjny
adres: Ełk ul. T. Kościuszki 28A
pokój numer 02 na parterze
telefon: 87 619 45 02/03
Aktualny wzór wniosku CEIDG-1 wraz z załącznikami jest dostępny na stronie www.biznes.gov.pl/ceidg
Złożenie wniosku CEIDG-1 jest wolne od opłat.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.biznes.gov.pl lub pod numerem infolinii: 801 055 088 oraz w Urzędzie Gminy Ełk telefon: 87 619 45 02/03
Od 01.01.2025 r. firmy będą zobowiązane do posiadania skrzynki do e-Doręczeń i odbierania korespondencji elektronicznej przesłanej przez podmioty publiczne.
Doręczenie elektroniczne jest odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Adres do doręczeń elektronicznych (ADE) nie jest adresem e-mail. Jest to ciąg liter i cyfr. Przykładowy adres: AE:PL-XXXXX-XXXXX-YYYYY-ZZ
X – cyfry, Y – litery, Z – cyfry sumy kontrolnej
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą będziesz musiał założyć adres do doręczeń elektronicznych dla swojej firmy. Założenie ww. adresu dla siebie, jako osoby prywatnej, jest dobrowolne.
Każdy adres do e-Doręczeń jest wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
Adres firmowy do doręczeń elektronicznych przedsiębiorca może założyć składając elektronicznie wniosek na stronie www.biznes.gov.pl Po aktywacji adresu przedsiębiorca będzie mógł korzystać ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Więcej informacji o e-Doręczeniach dla przedsiębiorcy można uzyskać na stronie www.biznes.gov.pl lub na https://www.gov.pl/web/e-doreczenia
Podmioty publiczne mają obowiązek wysyłania i odbierania dokumentów z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń.
Firmy i zawody zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi) zobowiązani są do posiadania skrzynki do doręczeń a co za tym idzie do odbierania korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń.
Podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) (art. 152 ust. 1 ustawy) od 01.01.2025 r.
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. (art. 152 ust. 2 ustawy) od 01.07.2025 r.
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. (art. 152 ust. 3 ustawy) od 01.10.2026 r.
O tym, że adres i skrzynka zostały utworzone dowiesz się z wiadomości e-mail przesłanej przez zespół e-Doręczeń. W wiadomości będzie instrukcja jak aktywować adres.
Ważne! Wiadomość aktywacyjna zostanie wysłana na adres e-mail podany w tym celu we wniosku CEIDG-1. Jeśli jesteś przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG i nie wyznaczyłeś administratora skrzynki, zadbaj o to żeby we wniosku znalazł się twój adres e-mail, który regularnie sprawdzasz.
Żeby adres do e-Doręczeń twojej firmy stał się widoczny w bazie adresów elektronicznych (BAE), a skrzynka zaczęła działać, potrzebna jest ich aktywacja. Szczegółowe informacje jak to zrobić będą w wiadomości e-mail do przedsiębiorcy, który jest właścicielem adresu i nie wyznaczył administratora.
Ważne! Po otrzymaniu wiadomości aktywacyjnej zaloguj się do Konta Przedsiębiorcy. Logowanie jest możliwe przy użyciu profilu zaufanego lub e-dowodu. Przy pierwszym logowaniu system poprosi cię o podanie adresu e-mail, na który będą przychodziły powiadomienia z biznes.gov.pl.
Na aktywowany adres do e-Doręczeń przyjdzie wiadomość o jego wpisie do bazy adresów elektronicznych. Od tego momentu urzędy, które mają adresy do e-Doręczeń, będą przesyłać twojej firmie korespondencję tylko elektronicznie, na adres wpisany do BAE.
Usługa jest bezpłatna.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji, przejdź na stronę poświęconą e-Doręczeniom https://www.gov.pl/web/e-doreczenia