Od 1 lipca 2011 r. organem ewidencyjnym działalności gospodarczej jest minister właściwy do spraw gospodarki, który prowadzi Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Ewidencja jest prowadzona w systemie teleinformatycznymna stronie internetowej www.biznes.gov.pl Ewidencja jest jawna. Wpisowi do CEIDG podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.
Udostępnianie danych z CEIDG następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji
dla Przedsiębiorcy. Dane z CEIDG są udostępniane przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Zaświadczenie o wpisie w CEIDG ma postać dokumentu elektronicznego albo wydruku
z systemu teleinformatycznego CEIDG www.biznes.gov.pl i nie wymaga podpisów.
Dane historyczne tj. dane przedsiębiorców, którzy zakończyli działalność gospodarczą przed
1 lipca 2011 r. są udostępniane przez organ gminy. Zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., nr 18, poz. 97 ze zm.), organem właściwym pozostaje organ gminy, gdyż ewidencje działalności gospodarczej prowadzone w gminach podlegają archiwizacji.
Działalność gospodarczą można założyć online na stronie www.biznes.gov.pl
Wniosek o założenie działalności gospodarczej, zmianę wpisu w CEIDG, zawieszenie/wznowienie działalności gospodarczej jak również wniosek o wyrejestrowanie działalności z CEIDG można złożyć w dowolnym organie gminy.
Wnioski CEIDG-1 przyjmuje Urząd Gminy Ełk, Wydział Organizacyjny
adres: Ełk ul. T. Kościuszki 28A
pokój numer 02 na parterze
telefon: 87 619 45 02/03
Aktualny wzór wniosku CEIDG-1 wraz z załącznikami jest dostępny na stronie www.biznes.gov.pl/ceidg
Złożenie wniosku CEIDG-1 jest wolne od opłat.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.biznes.gov.pl lub pod numerem infolinii: 801 055 088 oraz w Urzędzie Gminy Ełk telefon: 87 619 45 02/03
Firmy będą zobowiązane do posiadania skrzynki do e-Doręczeń i odbierania korespondencji elektronicznej przesłanej przez podmioty publiczne. Wejście w życie tego obowiązku będzie ogłoszone w komunikacie Ministra Cyfryzacji.
Doręczenie elektroniczne jest odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Adres do doręczeń elektronicznych (ADE) nie jest adresem e-mail. Jest to ciąg liter i cyfr. Przykładowy adres: AE:PL-XXXXX-XXXXX-YYYYY-ZZ
X – cyfry, Y – litery, Z – cyfry sumy kontrolnej
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą będziesz musiał założyć adres do doręczeń elektronicznych dla swojej firmy. Założenie ww. adresu dla siebie, jako osoby prywatnej, jest dobrowolne.
Każdy adres do e-Doręczeń jest wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
Adres firmowy do doręczeń elektronicznych przedsiębiorca może założyć składając elektronicznie wniosek na stronie www.biznes.gov.pl Po aktywacji adresu przedsiębiorca będzie mógł korzystać ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Więcej informacji o e-Doręczeniach dla przedsiębiorcy można uzyskać na stronie www.biznes.gov.pl lub na https://www.gov.pl/web/e-doreczenia
Informujemy, że został przesunięty termin wejścia w życie obowiązku stosowania e-Doręczeń. Nie jest to, jak zakładano 30 grudnia 2023 r.
Nowy termin zostanie wyznaczony komunikatem Ministra Cyfryzacji, nie może być on wcześniejszy niż 30 marca 2024 r. i późniejszy niż 1 stycznia 2025 r.
Zmianie ulegnie jednak wzór wniosku CEIDG-1, który należy stosować od 13.01.2024 r. Nowy wzór (wersja 3.0) można pobrać z portalu biznes.gov.pl